מחלקת יולדות בארץ

בית חולים מאיר

בית חולים מאירבית החולים מאיר ממוקם בכפר סבא, ומציע שירותים ליולדת או לנשים העומדות ללדת: מדי שנה מגיעות אליו יותר מכ-6,500 נשים, כשהמגמה הכללית היא מגמת עלייה מדי שנה.

השירותים ניתנים במסגרת אגף גינקולוגיה ויילדות, שמחולק למספר אגפים: הראשון הוא אגף גינקולוגיה ובו יחידה גינקולוגית, יחידה לגינקולוגיה-אונקולוגית, מיון נשים ואשפוז יום כירורגי-גינקולוגי. באגף המיילדות יש מחלקת יולדות, חדרי לידה ויחידה לרפואת האם והעובר. בית החולים כולל יחידות נוספות שעשויות להיכנס לתמונה לקראת או במהלך הריון: היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית, היחידה לאולטרה סאונד בגינקולוגיה ומיילדות ומרפאות חוץ גניקולוגיה, מיילדות ופוריות.

חדרי הלידה

המקום הראשון בבית החולים מאיר אליו מגיעות נשים העומדות ללדת הוא חדרי הקבלה הפרטיים, בהם נעשה ניטור ראשוני ומתבצעות בדיקות חיוניות: בדיקות שתן, חום, לחץ דם וכן הלאה.

בבית החולים מאיר יש 11 חדרי לידה, כשברמה הכללית אפשר לטעון שמאופיינים במראה נעים. החדרים עברו שיפוץ לאחרונה והם כוללים כיום את התשתיות הנדרשות במהלך הלידה, ולצד זה מערכות שמע וכורסאות בהן יכול לשבת המלווה. החדרים נחלקים לשני סוגים, חדרי לידה רגילים לצד חדרים טבעיים. בכל החדרים יש שירותים, אבל רק במיעוטם יש מקלחת פרטית. החדרים הטבעיים לא מצריכים תשלום או הרשמה מראש, והם כוללים ג'קוזי, שירותים, כורסאות למלווה, כדור פיזיו ועוד.

היולדת יכולה להגיע ללידה עם עד שני מלווים, כולל דולה מטעמה. באפשרותה לבחור את תנוחת הלידה, שיטת הלידה: הרדמה אפידוראלית, גז צחוק, כדור פיזיו, ג'קוזי, מכשיר ה"טנס" ועוד. אחוז השימוש באפידורל הוא גבוה ביחס לממוצע הארצי. במקרים רפואיים המחייבים זאת ייעשה ניתוח קיסרי, כאשר כאן אחוז הניתוחים דווקא נמוך במקצת ביחס לממוצע של כלל בתי החולים בישראל. אחוז חתכי החיץ גבוה אף הוא ביחס לממוצע הארצי. הניטור שמתבצע הוא לסירוגין ולא רציף, כשלצורך זה חשוב להדגיש שיש בבית החולים מאיר מוניטור אלחוטי.

בבית החולים מאיר מקבלים בחיוב תוכניות לידה, שכוללות בתוכן את ההחלטות העיקריות של היולדת לגבי האופן בו היא מעוניינת בתהליך: תנוחת הלידה, סוג הלידה וכן הלאה. עם זאת, ברור שיש מקום משמעותי לנסיבות הלידה ולשיקול הדעת של הצוות המקצועי בבית החולים. הצוות מעדיף שחיתוך חבל הטבור ייעשה מיד לאחר הלידה, אם כי יש מקום מסוים לגמישות. לאחר הלידה מעניקים ליולדת פיטוצין למטרת הכיווץ של הרחם, בין אם בצורה של עירוי ובין אם בזריקה.

מחלקת היולדות

לאחר הלידה מועברת האם הטרייה למחלקת היולדות של בית החולים מאיר, גם בה תמצאו חדרים נוחים – החדרים מאובזרים, כשבסמוך לכל חדר (אבל לא בתוכו) יש שירותים ומקלחת. משך השהות במחלקת היולדות תלוי בסוג הלידה, כאשר בלידה רגילה האשפוז יהיה מן הסתם קצר יותר מאשר בניתוח קיסרי. בברירת המחדל מאושפזות בחדר נתון שתי יולדות, אם כי ייתכן מצב של חדר פרטי, או לחלופין חדר עם שלוש יולדות. הכל בהתאם לתפוסה של בית החולים בנקודת הזמן הספציפית.

הנשים במחלקת היולדות יכולות לבחור בין ביות מלא לביות גמיש. בביות גמיש, יכולה האם לבחור מתי להיות לצד התינוק שלה, על פי הצרכים שלה ושלו. בביות מלא התינוק יימצא לצד האם לכל אורך היום וגם בלילה. מחלקה חדשה בבית החולים מאיר מבוססת על אפס הפרדה בין האם לתינוק, מרגע הלידה ועד לשחרור, כאשר גם המלווה או בן הזוג יכול להימצא לצידה 24 שעות ביממה. מחלקה זו כוללת שישה חדרים, בכל אחד מהם מקום לשתי יולדות.

בבית החולים יש מחלקת תינוקיה הפתוחה להורים 24 שעות ביממה, ובה מתבצע טיפול בתינוק. במקום יש פגייה שמעניקה טיפול נמרץ לילודים, יחידה לפוריות והפריה חוץ גופית, יחידת אולטרה סאונד, מכון גנטי ומרפאת אם עובר. תפריט הארוחות הוא כשר (עם אפשרות לגלאט כשר), מתוך רצון לכבד את האוכלוסיה המסורתית הגדולה שמגיע לבית החולים.

הדרכות וסיורים

נשים ובני זוגן שמעוניינים להתכונן לרגע המאושר הזה, יכולים להירשם מבעוד מועד לקורס הכנה ללידה המערך בבית החולים מאיר. הקורס מועבר על ידי מיילדת, ועוסק בכל הנושאים העיקריים המרכיבים את הלידה: תסמיני הלידה ושלביה, דרכי הלידה, הקלה על כאבים, טיפול ראשוני בתינוק, הנקה וכן הלאה.

ניתן לבחור בין מספר מסגרות של קורסים, ובכלל זה קורס קבוצתי הכולל שלושה מפגשים, קורס פרטני המורכב משני מפגשים או קורס הכנה ללידת תאומים, שמורכב מהקורס הרגיל ומפגש נוסף שמתבצע לאחר מכן. כמו כן יש קורס הכנה אישי לנשים בשמירת הריון וקורס הכנה ללידה לחד הורית.

הצוות הרפואי של בית החולים מאיר רחב, וכולל רופאים, אחיות, מיילדות, יועצות הנקה וכן הלאה. אלה מעניקים לנשים המתאשפזות סיוע וגם הדרכות קבוצתיות, בנושאים דוגמת טיפול בתינוק, הנקה או משכב לידה. אפשר לקבל ייעוץ וסיוע פרטני, בהתאם לזמינות הצוות.

מדי שבוע נערכים בבית החולים מאיר סיורים, בהם ניתן להתרשם מחדרי הלידה והמחלקות השונות. הסיורים אינם כרוכים בתשלום אבל מצריכים הזמנה מראש. ביום שישי בשעה 8:30 נערך סיור ייעודי למעוניינים ללדת בחדרי הלידה הטבעית, ושלוש שעות לאחר מכן סיור שאינו כולל את חדר זה.

פרטים ליצירת קשר

טלפונים: חדרי לידה: 09-7472231 או 09-7472232.

תחנת אחיות: 09-7472223.

מזכירות: 09-7472230.

מועדון היולדות (כולל הרשמה לסיור): 09-7471666.

עובדת סוציאלית: 09-7472208.

פקס: 09-7471332.

שעות ביקור: בימים א'-ו' בשעות 15:00-17:00 או 19:00-20:30, ביום שבת בשעות 15:00-17:00 ו-19:00-21:00. מלווה אחד יכול להישאר עם היולדת בכל שעות היום, אבל לא בלילה. בן הזוג יכול לשהות במחלקת היולדות ללא הגבלה עד 20:30.

כתובת: בית החולים מאיר ממוקם ברחוב טשרניחובסקי 59 בכפר סבא. חדר הלידה נמצא בקומה בשנייה של המבנה המרכזי של בית החולים.

בתי חולים נוספים באזור השרון:

בית החולים לניאדו

Exit mobile version