Site icon מחלקת יולדות בארץ

בריחת שתן לאחר הלידה

אנו רגילים לייחס תופעות כמו בריחת שתן ואי שליטה מלאה בסוגרים לגיל מבוגר, אך ישנן גם נשים צעירות הסובלות מן התופעה, במיוחד אם הן אחרי לידה. בגלל ייחוס התופעה לגיל מבוגר, נשים צעירות לא ממש משתפות בכך שגם הן סובלות מהתופעה וכיצד הן מתמודדות איתה. שיתוף יפזר את עננת הבושה מעל התופעה ויקל על כולן הן מבחינה פיזית והן רגשית.

מה גורם לבריחת שתן לאחר לידה?

הגורם העיקרי לבריחת שתן לאחר לידה הוא היחלשות של שרירי רצפת האגן (אותם שרירים אותם אנו מפעילים כאשר מתאפקים) וצניחת רצפת האגן, מה שגורם גם לצניחת שלפוחית השתן. רצפת האגן היא האזור התחתון ביותר של האגן הכולל את שרירי רצפת האגן וגם את הנרתיק, השופכה ופי הטבעת. 

השרירים המכווצים את הסוגרים רפויים יותר לאחר לידה, הם נחלשים בעקבות קרעים שנוצרים בשל משקלו של העובר. הדבר מפחית את יכולת השליטה וההתאפקות. צניחת רצפת האגן גורמת בעיקר לבריחת שתן במאמץ, למשל בזמן צחוק, התעטשות, שיעול ועוד. גורם נוסף שעשוי להביא לבריחת שתן לאחר הלידה הוא העליה במשקל שדוחקת את השלפוחית ויוצרת לחץ רב יותר בה.

תופעות נוספות המתלוות לבריחת שתן

מעבר לבריחת שתן במאמץ, ישנן תופעות נוספות המתלוות לבריחת שתן. אחת מהן היא הצורך ללכת לשירותים לעיתים תכופות. מעבר לכך הדחף להתרוקן יכול להופיע בבת אחת ולא בצורה הדרגתית כפי שקורה באופן תקין. 

את העליה בתדירות ההליכה לשירותים והצורך הפתאומי להתרוקן יכולה ללוות גם צריבה בזמן מתן שתן. צריבה זו מתקשרת יותר לדלקת בדרכי השתן, אשר יכולה להיות בפני עצמה גורם לבריחת שתן. לעיתים הצורך בהשתנה תכופה קורה יותר בלילה מאשר ביום מה שמביא לתופעות לוואי נוספות כמו עייפות וחוסר ריכוז.

אבחון מקצועי לשלילת בעיות אחרות

אמנם ישנן דרכים לחיזוק המערכת שיכולות לפתור את בעיית בריחת השתן לאחר לידה, אך לעיתים מעורבים בבריחת השתן גורמים נוספים שצריכים טיפול בפני עצמו. לכן, אם התופעה אינה חולפת מאליה ככל שמתרחקים ממועד הלידה (ברוב המקרים התופעה תחלוף מאליה בהדרגה ככל שמתרחקים מן הלידה) ובוודאי אם ישנה החמרה, כדאי לפנות לרופא מומחה.

אם הגורם המרכזי לתופעה הוא דלקת בדרכי השתן, יש לאבחן זאת באמצעות תרבית ולתת טיפול תרופתי. יתכן שיערכו גם בדיקות נוספות על מנת לשלול בעיות חמורות יותר כמו אבנים בכליות או מחלת הסוכרת.

טיפול בבריחת שתן לאחר לידה

גם אם בריחת השתן אינה תסמין של בעיה חמורה יותר, כדאי מאוד לטפל. טיפול ראשוני ומומלץ מאוד הוא פיזיותרפיה לאזור האגן וחיזוק השרירים. אחד התרגילים המומלצים אותם ניתן לעשות אפילו תוך כדי צפייה בטלוויזיה או עבודה מול המחשב הוא כיווץ רצוני של שרירי רצפת האגן והרפייתם (התאפקות והרפיה) תוך כדי נשימות.

ישנם תרגילים נוספים הנעשים בשכיבה, עמידה וישיבה, אך זהו תרגיל בסיסי שנוח לעשות בכל עת. במידה והזמן לא עושה את שלו וגם לא פיזיותרפיה ותרגילים מומלץ לפנות למומחה בניתוחי רצפת אגן. במקרים בהם המצב לא חוזר לקדמותו יתכן שאין ברירה אלא לבצע ניתוח להרמת רצפת האגן. 

טיפולים חדשים בצניחת אגן ובריחת שתן

רגע לפני שעוברים לטיפול ניתוחי, ניתן לנסות טיפול חדש יחסית: טיפול בבוטוקס. הזרקת בוטוקס לאזור צינורית השתן גורם להצרתה ובכך מונע דליפת שתן. ישנם גם טיפולים באמצעות לייזר או גלי רדיו.

חלק חשוב בטיפול – לדעת שאת לא לבד

בכל הקשור לבריחת שתן והטיפול בתופעה, אין ספק שלפן הרגשי נפשי ישנו גם חלק בעניין. ככל שתשתפי יותר, תהיי פתוחה יותר ותשחררי את הבושה, כך הסיכוי לטיפול נכון ומעבר מהיר יותר של התופעה הוא גבוה יותר.

Exit mobile version